Kehangatan Liga Sepak Takraw (STL) Malaysia 2024 semakin terasa dengan bermulanya program akar umbi serta klinik yang akan menjelajah ke sekolah dan negeri-negeri terpilih.

Dalam program baru-baru ini, seramai 200 pelajar telah menyertai Klinik Sepak Takraw League (STL) yang pertama kali diadakan di Sekolah Kebangsaan TTDI 1, Kuala Lumpur.

Penganjuran itu adalah kerjasama bersama Klinik Penggalakan Sukan Sepak Takraw anjuran Bahagian Sukan dan Kementerian Pendidikan Malaysia (BSKK), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).






Klinik STL 2024 ini adalah cetusan program yang dianjurkan daripada Kejohanan STL, inisiatif bersama Astro dan Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) yang telah pun memasuki satu dekad penganjurannya pada tahun ini.

Ketua Bahagian Sukan Astro, Nicholas John berkata, “Selepas pertama kali mengadakan Klinik STL dan mendapat sambutan hangat oleh pelajar-pelajar sekolah pada tahun lalu, kami mengambil peluang untuk mengandakan lagi kemeriahannya pada tahun ini.

"Kami amat berbesar hati dengan sokongan dana yang diberikan oleh Kementerian Belia dan Sukan Malaysia (KBS) dan kerjasama pihak KPM yang memainkan peranan selaku pendokong penting dalam memacu melestarikan pembangunan akar umbi khususnya sukan sepak takraw.”

“Melalui data penilaian penonton di STL, sebanyak 18 peratus penonton berumur 14 tahun kebawah dan 43 peratus pula berumur 25 tahun kebawah dengan rata-rata penonton STL yang hadir ke stadium pula adalah generasi muda dan anak-anak kecil bersama keluarga.

"Kami melihat penganjuran Klinik STL untuk generasi muda ini mampu memberi pendedahan serta menjadi platfom pembangunan dan pencarian bakat untuk digilap, seterusnya melahirkan atlit berprestasi tinggi atau jaguh sukan di peringkat antarabangsa suatu hari nanti.” katanya.





Lokasi seterusnya bakal diadakan di lima buah lokasi terpilih sekitar Selangor, Terengganu, dan Perak dengan bakat-bakat cilik berpeluang untuk berjumpa pemain-pemain profesional STL untuk mempelajari asas dalam sukan itu.

Ikuti perkembangan lanjut kejohanan STL di laman Instagram rasmi STL; stl.my dan facebook rasmi; SepakTakraw League.

Saksikan aksi terulung STL 2024 dengan lebih kemeriahan dan penuh memukau di semua platform Astro & Sooka.