Argentina bakal membuka tirai Piala Dunia pertama sejak Diego Maradona meninggalkan dunia namun semangat legenda itu kekal bersama Albiceleste.

Itu pesanan daripada bekas ejen Maradona, Guillermo Coppola pada pembukaan CONMEBOL's 'Tree of Dreams' di Doha untuk meraikan warisan bola sepak Amerika Selatan.

Pasukan kendalian Lionel Scaloni adalah antara pasukan pilihan pra-kejohanan di Qatar menjelang aksi pembukaan Kumpulan C menentang Arab Saudi, mencari gelaran Piala Dunia pertama sejak kemenangan yang diilhamkan Maradona pada 1986.

Belum ada pemenang Amerika Selatan dalam kejohanan utama FIFA sejak Brazil pada 2002, tetapi Coppola berharap ia akan berubah untuk Argentina dalam perlawanan pertama mereka sejak Maradona meninggal dunia pada November 2020.

“Ini akan menjadi Piala Dunia pertama yang [Maradona] tidak secara fizikal bersama kami,” katanya. “Tetapi Diego akan sentiasa bersama kami.

"Kebaikan paling berharga untuk Diego ialah bola sepak.

"Kebebasan -- kebebasannya ketika menggelecek bola.

"Di mana bola bergolek, di situ ada Diego, jangan lupakan perkara ini, apabila anda melihat bola bergolek anda perlu berkata, di situ ada Diego."


Argentina menamatkan penantian selama 28 tahun untuk memenangi gelaran utama dengan menewaskan Brazil pada final Copa America 2021.

Itu menjadikan ini Piala Dunia pertama yang mereka masuki sebagai juara Amerika Selatan sejak AS 94 dan bekas kapten Argentina, Javier Zanetti menjangkakan negaranya bangkit berjuang dalam saingan kali ini.

Bercakap bersama pemenang Piala Dunia, Oscar Ruggeri dan Mario Alberto Kempes, Zanetti menambah, "Ia amat bermakna untuk mempunyai kumpulan yang bersatu, disatukan dan padu.

"Saya percaya Argentina adalah kumpulan yang datang ke Qatar dengan mengetahui apa yang mereka mahukan."