Lionel Scaloni berasa sedih apabila menyedari legenda Argentina, Diego Maradona, tidak dapat menikmati kejayaan Piala Dunia mereka di Qatar.

Pasukan bimbingan Scaloni menewaskan Perancis 4-2 menerusi penentuan penalti berikutan keputusan seri 3-3 yang menakjubkan selepas masa tambahan di Stadium Lusail semalam.



Ia merupakan kemenangan pertama Argentina di Piala Dunia sejak Maradona memberi inspirasi kepada mereka untuk bergembira pada 1986, menjadikan Lionel Messi kejayaan sulungnya dalam pertandingan itu.

Maradona, yang bermain untuk pasukan kebangsaannya antara 1977 dan 1994, meninggal dunia pada November 2020 pada usia 60 tahun selepas mengalami serangan jantung.

Kematiannya disusuli dengan tiga hari berkabung, menggambarkan betapa pentingnya beliau di Argentina.



Dan bagi Scaloni, mengingati pemergian Maradona satu perkara yang sukar.

Ditanya apa yang dia akan katakan kepada Maradona jika dia hadir, Scaloni memberitahu wartawan, "Anda menyedarkan saya bahawa dia tiada di sini, jika tidak, anda akan fikir dia berada di kalangan kita.

“Nasib baik kami berjaya menjulang trofi ini, sesuatu yang kami impikan sejak sekian lama, kami adalah negara yang begitu bersemangat bola sepak.

"Saya harap dia menikmatinya dari atas. Saya pasti jika dia berada di sini dia akan sangat menikmatinya, dia akan menjadi yang pertama di atas padang.

"Sekarang awak tanya saya ini awak buat saya sedar dia tiada di sini. Saya harap dia ada di sini untuk menikmati saat ini."