Harry Kane mahu memecahkan rekod England Wayne Rooney secepat mungkin di Piala Dunia Qatar, walaupun tidak akan panik jika dia terpaksa menunggu.

England memulakan kempen mereka di Qatar menentang Iran malam ini, dengan Kane mencatatkan 51 gol untuk Three Lions.

Penyerang Tottenham itu hanya ketinggalan dua gol di belakang Rooney, dan setelah memenangi Kasut Emas pada Piala Dunia 2018, Kane kelihatan berada pada kedudukan yang baik untuk menjadi pemegang rekod penjaring terbanyak England.

Dengan pilihan England untuk mengunggili Kumpulan B, selepas diundi bersama Amerika Syarikat dan Wales, Kane berharap untuk memecahkan rekod itu dalam masa terdekat, namun ia jauh daripada keutamaannya.

“Mudah-mudahan secepat mungkin, pasti, tetapi sekali lagi saya bercakap sebelum kejohanan, saya gemar memberikan fokus kepada permainan saya, lakukan yang terbaik untuk pasukan,” kata Kane.

“Saya tahu pasukan yang kami ada boleh mencipta peluang dan saya perlu bersedia untuk apa yang bakal hadir kepada saya.

“Jelas sekali, saya cukup bernasib baik untuk bermain bersama Wayne untuk England, dia pemain yang hebat, saya mengaguminya ketika membesar, menontonnya dalam kejohanan utama.

"Mengenalinya adalah satu penghormatan dan saya harap saya dapat melakukannya secepat mungkin. Tetapi jika tidak, ia bukan sesuatu yang saya akan panik, saya hanya fokus perlawanan demi perlawanan."

Tiga daripada enam gol Kane di Russia datang dari sepakan penalti, manakala hanya satu daripada jaringannya dijaringkan pada peringkat kalah mati.

Kane juga mengambil masa ketika saingan Euro 2020, gagal menjaringkan gol di peringkat kumpulan, walaupun dia kemudian menjaringkan empat gol dalam tiga perlawanan peringakt kalah mati.

Dia berada dalam prestasi cemerlang untuk Spurs musim ini, dengan hanya Robert Lewandowski dan Erling Haaland yang menjaringkan lebih banyak gol pemain dalam lima liga terbaik Eropah. Pemain berusia 29 tahun itu bagaimanapun menumpukan perhatian kepada nasib England.

“Ia adalah satu perkara yang hebat untuk dicapai, saya mampu melakukannya pada 2018 dan ia membantu pasukan mara ke separuh akhir,” kata Kane mengenai memenangi Kasut Emas.

“Saya tahu jika saya memenanginya tahun ini maka mudah-mudahan ia bermakna kami bermain dengan baik dan pergi agak jauh.

"Sebagai penyerang saya akan dinilai berdasarkan gol, saya tahu bagaimana ia berfungsi, tetapi yang paling penting ialah memberikan yang terbaik untuk pasukan sama ada menjaringkan gol, membantu, bertahan. Saya bersedia melakukan apa yang perlu untuk menang.

"Daripada segi pemain, kami bermain menentang yang terbaik di dunia. [Cristiano] Ronaldo, [Lionel] Messi, Neymar. Kami perlu tunggu dan lihat.

"Saya cuba untuk tidak memikirkan perkara seperti Kasut Emas, perkara paling penting ialah cuba memenangi Piala Dunia, itulah tumpuan kami. Ia adalah jalan yang sukar di hadapan tetapi kami fokus pada itu."