Bekas ketua pasukan Manchester United, Wayne Rooney, berpesan kepada Harry Maguire dan Mason Greenwood supaya angkat kaki dari Old Trafford.

Maguire telah dilucutkan jawatan kapten minggu lalu oleh pengurus, Erik ten Hag, secara tidak langsung memberi bayangan bahawa khidmat pertahanan England itu tidak lagi penting dalam.

Justeru, Rooney berpendapat bekas pertahanan Leicester City itu wajar mempertimbangkang langkah seterusnya dalam kariernya.

“Itu menunjukkan pengurus benar-benar tidak percaya kepadanya. Ia meletakkan Harry di kedudukan di mana dia perlu memikirkan apa yang dilakukan untuk bergerak ke hadapan.

“Pengurus telah memberi isyarat bahawa dia bukan sebahagian daripada perancangannya. Saya pasti Harry mahu berpindah dan beraksi -- demi dirinya sendiri dan kerjaya Englandnya -- bagi meletakkan dirinya di kedudukan terbaik untuk berjaya berdasarkan kemampuannya.

"Perkara terbaik sekarang mungkin dia pelu berpindah.”




Sementara itu, situasi Greenwood sangat berbeza dengan Maguire yang menyaksikan pemain berusia 21 tahun itu masih tidak diturunkan berikutan siasatan dalaman dijalankan.

Mahkamah menggugurkan tuduhan cubaan merogol, menyerang dan mengawal serta tingkah laku paksaan yang dikaitkan dengan penggempur muda tersebut tetapi kariernya diragui.

"Ia meletakkan Mason Greenwood dalam situasi tersepit," kata Rooney lagi.

“Jadi bagi Mason, ia adalah satu kedudukan yang buruk kerana saya pasti dia hanya mahu bermain bola sepak. Tetapi untuk kelab, imejnya dan memastikan mereka membuat keputusan yang betul.

"Saya fikir perkara terbaik untuk Mason sekarang ialah keluar dari kelab dan berkembang di tempat lain.

"Dia perlu kembali bermain kerana ia sudah lama berlanjutan. Dia perlu cuba mengembalikan kariernya ke landasan yang betul."