Mexico mempunyai empat penyerang tengah dalam latihan untuk perlawanan pemanas badan Piala Dunia minggu ini tetapi akan membawa hanya tiga penyerang ke Qatar dan Javier Hernandez tidak akan berada senarai tersebut, perkara itu disahkan oleh jurulatih, Tata Martino.

Martino menolak 'Chicharito' daripada penampilan di Piala Dunia keempatnya semasa bercakap kepada media semalam.

Ketika pemain berusia 34 tahun itu mengharungi musim yang cemerlang bersama kelab MLS itu, Martino menumpukan perhatian kepada empat calon lain untuk mengetuai barisan apabila Mexico cuba untuk keluar daripada kumpulan Piala Dunia yang sukar.

Chicharito adalah penjaring gol terbanyak sepanjang zaman Mexico dengan 52, dia telah membuat 12 penampilan di Piala Dunia sepanjang edisi 2010, 2014 dan 2018, menjaringkan empat gol dan satu bantuan.

"Mengenai Chicharito, kami hanya ke Piala Dunia dengan penyerang lain," kata Martino. "Kami akan cuba memilih 26 pemain yang paling hampir dengan permainan kami."

Penyerang itu ialah Raul Jimenez, Rogelio Funes Mori, Henry Martin dan Santiago Gimenez, tetapi tidak semua orang bersedia untuk bermain. Jimenez sedang mengalami kecederaan pangkal paha yang menghalangnya daripada barisan Wolverhampton Wanderers baru-baru ini di England, manakala Funes Mori baru-baru ini terpaksa beraksi dengan kecederaan otot selepas permulaan yang kuat pada musimnya bersama Monterrey dari Liga MX.

Martino tidak menjangka Jimenez atau Funes Mori akan bermain menentang Peru pada hari Sabtu di Rose Bowl atau menentang Colombia di California Bay Area pada hari Isnin, tetapi mereka bersama El Tri untuk latihan, menjalani proses pemulihan dan berkomunikasi dengan rakan sepasukan.