Sehingga kini, pertahanan Borussia Dortmund, Mats Hummels, tidak bermain untuk pasukan kebangsaan Jerman menyaksikan Hansi Flick mengambil alih tugas Joachim Low selepas Kejohanan Eropah pada musim panas 2021.

Penampilan terakhirnya untuk Die Mannschaft ialah ketika Jerman tewas 2-0 kepada England di Stadium Wembley pada pusingan 16.

Dia tidak pernah dipanggil menyertai skuad Flick untuk mana-mana daripada 15 perlawanan mereka sejak Euro, yang terdiri daripada kelayakan Piala Dunia, perlawanan persahabatan antarabangsa dan perlawanan Liga Negara-Negara UEFA walaupun menjadi pemain utama untuk Dortmund.

Untuk bersikap adil kepada Flick, dia masih mempunyai beberapa bek tengah untuk dipilih antara Niklas Suler, Nico Schlotterbeck, Antonio Rudiger, Matthias Ginter, Lukas Klostermann, dan Johnathan Tah.

Sudah tentu dia masih mempunyai beberapa minggu untuk memuktamadkan senarainya untuk Piala Dunia musim sejuk di Qatar dan bekas pemain tengah Bayern Munich dan Jerman, Michael Ballack baru-baru ini mempertaruhkan tuntutannya agar Flick mempertimbangkan kehadiran Hummels.

“Saya fikir dia [Hummels] tergolong dalam pasukan daripada segi prestasi, berdasarkan persembahan semasa. Tetapi jurulatih perlu memutuskan samada mahu atau tidak menyenaraikannya,” kata Ballack.

Bagi Ballack, jika Flick mahu memanggil Hummels ke skuad Piala Dunia Jerman, perlu ada garis panduan yang jelas tentang apa sebenarnya peranannya dalam pasukan.

“Peranan juga mesti diberikan dengan jelas buat Hummels. Adakah dia seorang pemain yang menerima diturunkan dari bangku simpanan? Adakah dia dibawa untuk mengambil peranan membimbing pemain-pemain muda? Itulah persoalannya,” jelas Ballack mengenai potensi penglibatan Hummels dengan Jerman di Piala Dunia.