Juara Piala Dunia 2022, Argentina, mengesahkan bahawa mereka akan bergabung dengan Uruguay, Paraguay dan Chile bagi melancarkan bidaan untuk menganjurkan Piala Dunia 2030.

Terdahulu, Argentina dengan Uruguay bergabung melancarkan bidaan sama pada 2017 tetapi ia kini dikukuhkan lagi dengan kehadiran Paraguay dan Chile sebagai penganjur bersama.

Uruguay menjadi tuan rumah Piala Dunia pertama pada 1930 dan sekiranya bidaan kali ini berhasil, mereka sekali lagi akan menjadi tuan rumah bagi edisi ke-100.

Presiden Persatuan Bolasepak Argentina, Claudio Tapia, mengesahkan perkara itu sambil berharap festival bola sepak terbesar itu dapat kembali ke benua berkenaan sepertimana ia bermula.

"Kami memiliki peluang untuk menganjurkan Piala Dunia. Ia memiliki sejarah, intipati, semangat yang sejajar dengan kehidupan bola sepak kami di Amerika Selatan.

"Hari ini merupakan hari yang amat penting dalam sejarah empat negara ini, empat persekutuan ini yang dahulunya bermula dengan sebuah impian.

"Kami sedar ia merupakan komitmen yang besar dan dengan itu, kamu perlu menunjukkan bahwa Argentina, Uruguay, Paraguay dan Chile sudah bersedia untuk menganjurkan Piala Dunia 2030," katanya.