Pedri dipuji sebagai kombinasi 'Iniesta, Xavi' kepada skuad Sepanyol yang bakal mencari kejayaan di pentas Piala Dunia di Qatar.

Pujian itu datang daripada bekas bek kiri Liverpool dan Newcastle United, Jose Enrique, pemain yang berada dalam skuad generasi emas Sepanyol.

Tahun kemuncak bermain Jose Enrique bertepatan dengan tempoh paling dominan Sepanyol dalam bola sepak antarabangsa, dan walaupun dia tidak menganggap skuad Luis Enrique berada pada tahap yang sama, pemain seperti pemain muda Barcelona, Pedri menjadikannya optimis untuk Piala Dunia.

Sepanyol memenangi Euro 2008, Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan dan Euro 2012 dalam tempoh penguasaan penuh sensasi. Mereka tidak memenangi kejohanan besar sejak itu, tetapi kumpulan bakat muda yang berkembang pesat muncul sekali lagi, dengan pemain tengah berusia 19 tahun Pedri antara bakat paling menarik.

“Bagi saya, pemain yang mempunyai unjuran lebih dari segi imej dalam pasukan itu ialah Pedri, dia tidak akan terkeluar daripada pasukan,” kata Jose Enrique.

"Anda juga mempunyai Ferran Torres bermain baik untuk Barcelona dan Pau [Torres], pertahanan tengah Villarreal; Saya fikir dia akan menjadi kunci untuk pasukan juga."

Bercakap kepada Stats Perform, Jose Enrique berkata skuad akhir Sepanyol untuk pusingan akhir akan 'sukar untuk diramal' kerana ketua jurulatih, Luis Enrique, sering menapis pemain masuk dan keluar dari skuadnya.

"Tetapi untuk memilih seseorang yang akan membuat perbezaan 100 peratus, dan itu sudah berlaku pada masa lalu, ia adalah Pedri," kata Jose Enrique.

"Bagi saya, dia adalah bintang pasukan kebangsaan, Iniesta, Xavi. Pada masa itu ia berbeza kerana terdapat ramai dan itulah sebabnya Sepanyol memenangi segala-galanya. Tetapi jika anda menyebut Sepanyol sekarang, pemain pertama yang datang dalam fikiran saya ialah Pedri."

Pedri mengharungi musim 2021-22 yang mengalami kecederaan dengan Barcelona, ​​menjaringkan lima gol dan satu assist dalam 22 perlawanan di semua pertandingan. Hanya lima pemain Barcelona mencipta lebih banyak peluang daripada 31 yang dia cipta.