Jaguh lompat jauh para negara, Datuk Abdul Latif Romly, menyumbangkan pingat perak buat negara menerusi acara lompat jauh T20, Sukan Paralimpik Paris 2024 di State de France, awal pagi tadi.

Hasrat atlet berusia 27 itu untuk mempertahankan pingat emasnya dalam edisi Rio 2016 dan Tokyo 2020 tidak tercapai selepas dikecewakan oleh atlet kelahiran Russia, Matvei Lakushev, yang membuat lompatan 7.51 meter.



Latif mencatatkan lompatan 7.45 meter terbaiknya dalam tiga percubaan selepas memulakan percubaan pertama dengan 7.22 meter dan 7.43 meter untuk kali kedua.

Namun, atlet kelahiran Perlis itu terpaksa akur apabila tiga lagi percubaan terakhirnya dibatalkan.




Namun, mengikut wartawan Astro Arena, Karl Nunis, kecederaan otot di bahagian perut membataskan peluang Latif untuk mempertahankan pingatnya sekali gus merangkul hatrik pingat emas.


Latif menjadi atlet kedua menyumbangkan pingat perak selepas Muhammad Ziyad Zolkefli menerusi acara lontar peluru lelaKi F20.


"Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang mendoakan saya dan semua atlet paralimpik.

"Keadaan saya kali ini kurang memuaskan kerana tidak dapat berikan 100 peritus dan saya telah memaksa diri saya untuk beri prestasi terbaik semasa beraksi." katanya



Credit Photo: MOM