Walaupun tewas dalam kategori perseorangan lelaki SU5, luka di hati terubat buat Amyrul Yazid selepas membutirkan pingat emas buat Kedah dalam kategori beregu lelaki SU5 bersama pasangannya, Ahmad Syahir Mohammad.

"Saya ada dua acara jadi saya berfikir takkan salah satu tidak boleh rangkul emas. Rakan-rakan dan isteri juga sentiasa menyokong saya untuk berikan aksi terbaik," kata Amyrul Yazid.

Menurut Syahir faktor besar kemenangan adalah kerana apek keserasian serta komunikasi terbaik yang telah dibina setelah sekian lama bertanding di dalam gelanggang.






"Kami ada lakukan perbincangan sebelum perlawanan bermula dengan dia katakan bahawa dia masih tidak miliki pingat emas dalam acara beregu, jadi perkara itu menjadi sumber semangat untuk rangkul pingat buat Kedah.

"Kami sering bermain badminton bersama-sama, jadi sudah mengetahui kekurangan dan kekuatan. Kami juga berkomunikasi dengan baik, kaji perlawanan dan bersyukur dalam tetapkan dalam perlawanan hari ini," kata Ahmad Syahir.

Malah, lebih manis lagi kejayaan satu emas dan satu perak yang diraih Amyrul di temasya kali ini turut disulami dengan kejayaan isteri tercinta, Wan Noraini Zainurian, yang berjaya mencetak emas pertama dalam kategori perseorangan wanita Sl4 dan SU5 selepas mengatasi lawan dari Sarawak.

Untuk rekod, Wan Noraini, juga muncul atlet paling penting buat kontinjen Pahang kerana berjaya membutirkan emas ke-10 yang disasarkan negeri itu dalam edisi kali ini.

"Saya bersyukur, suami saya sentiasa menyokong saya. Dia sering memberikan kata-kata semangat agar beraksi seperti apa yang sudah kami lakukan ketika sesi latihan sebelum ini." kata Wan Noraini.