Pep Guardiola percaya Newcastle United adalah pesaing untuk trofi Liga Perdana Inggeris musim ini dan berasakan Liverpool tidak boleh diketepikan, menamakan enam pesaing untuk mahkota Manchester City.

City dalam usaha mempertahankan Liga Perdana Inggeris kali ketiga berturut-turut dan ketinggalan dua mata di belakang pendahulu awal musim Arsenal menjelang perlawanan hujung minggu ini.

Dengan naib juara musim lalu Liverpool merosot di tempat kesembilan di tengah-tengah permulaan musim yang mengecewakan, sementara kelompok empat terbaik mempunyai polemik yang berbeza -- dengan Newcastle berada di tempat keempat.

Pasukan kendalian Eddie Howe telah memenangi tiga perlawanan EPL berturut-turut dan hanya melepaskan 10 gol dalam 13 perlawanan mereka dalam pertandingan musim ini dan menjadi faktor Guardiola bercakap mengenai peluang mereka.

Ditanya pasukan mana yang akan bersaing untuk gelaran itu, Guardiola berkata, "Saya akan katakan Arsenal, saya akan katakan Man City, saya akan katakan Chelsea, saya akan katakan Newcastle, saya akan katakan Tottenham, saya akan katakan [Manchester] United dan saya akan kata Liverpool juga.

"Saya fikir pasukan-pasukan ini boleh berjuang untuk gelaran."

“Mereka mempunyai fizikal yang luar biasa,” kata Guardiola, “Mereka tidak bermain di Eropah dan apabila ini berlaku, ia adalah kelebihan besar apabila tiba pada saat yang menentukan daripada segi tahap kecergasan.

"Mereka mempunyai tenaga yang luar biasa untuk diri mereka sendiri. Bayangkan mempunyai satu minggu yang panjang [untuk bersedia]. Pengurus yang baik, pemain yang berkualiti, berpengalaman, jentera tengah yang mantap, pasukan mampu beralih daripada bertahan dan menyerang dengan baik.

"Cara mereka mempunyai memberikan tumpuan ketika tanpa mengawal bola sangat mengagumkan, sangat tinggi, dan itu adalah perbezaan yang besar. Mereka mempunyai momentum yang baik dan saya membayangkan bahawa mereka akan kekal di sana lebih lama."