Presiden LA Galaxy, Chris Klein, digantung dan kelab itu didenda $1 juta (RM4.39j) oleh Liga Bolasepak Utama (MLS) berhubung bayaran tidak didedahkan yang melibatkan pemain sayap Argentina, Cristian Pavon, pada 2019.

Klein bakal menjalani hukuman hingga Mei 2023 berikutan melanggar peraturan penetapan had gaji sementara MLS bertindak melucutkan 'wang peruntukan am' pasukan itu sebanyak RM4.39j dan Galaxy -- yang turut dibarisi bekas pemain Barcelona, Riqui Puig -- dilarang memancing bintang antarabangsa dalam jendela perpindahan musim panas akan datang.

Pemain pinjaman berusia 26 tahun itu dalam senarai menikmati gaji $1.2j (RM5.2j) oleh Persatuan Pemain MLS pada 2019.

Pavon sempat menjaringkan 14 gol dalam 35 perlawanan bersama Galaxy sebelum kembali ke pangkuan Boca Juniors pada April 2021 berikutan isu serangan seksual yang menghalang permitnya, seterusnya ke Atletico Mineiro dari Brazil Julai lalu.



"LA Galaxy memeterai perjanjian yang tidak didedahkan termasuk pembayaran yang tidak diambil kira dalam pengiraan bajet gaji dan kategori bagi Cristian Pavon," kata MLS dalam satu kenyataan.

"Perjanjian dan pembayaran yang tidak didedahkan telah mengakibatkan klasifikasi kategori yang tidak tepat mengenai Pavon sebagai pemain di bawah peraturan wang peruntukan sasaran pada 2019."

Pasukan MLS memperkenalkan peraturan tangga gaji dan antaranya adalah wang peruntukan am jika sesebuah kelab ingin menaikkan bajet gaji pemain, manakala 'wang peruntukan sasaran' pula boleh digunakan untuk menandatangani pemain baru yang membabitkan kos lebih tinggi.

Justeru, ketua jurulatih, Greg Vanney, akan bertindak sebagai pengarah sukan sementara.