Mikel Arteta mahu pemainnya meningkatkan kemahiran seni halus dan percaya ia bukan dalam 'DNA' Arsenal untuk menjadi agresif di atas padang.

Pengurus The Gunners itu mahu pemainnya memanfaatkan keupayaan untuk menjadi lebih bijak dalam mendekati lawan dan sedang melatih pencabar kejuaraan Liga Perdana untuk meningkatkan prestasi di atas padang.

Declan Rice mengakui selepas kekalahan 1-0 di Porto pada Rabu lepas, bahawa Arsenal perlu lebih 'cerdik' apabila gol terakhir menyaksikan mereka dikalahkan dalam perlawanan pertama pusingan 16 Liga Juara-Juara.

Porto melakukan gerak-geri yang baik untuk memperlahankan perlawanan di Estadio do Dragao, dengan 36 kesalahan yang dilakukan oleh kedua-dua pasukan - rekod Liga Juara-Juara musim ini.

Newcastle boleh membuktikan perkara yang lebih sukar buat Arteta di Stadium Emirates pada malam Sabtu - tetapi Arteta akan berharap tekniknya lebih berkesan.

"Ada cara untuk melakukannya," jawab Arteta apabila ditanya bagaimana seorang pengurus mengembangkan seni gelap dalam pasukannya.

“Ia adalah cara kita bercakap dengan mereka, menunjukkan kepada mereka klip perlawanan sebagai contoh dan latihan – meletakkan mereka melalui senario sebenar.

“Belajar daripada pemain lain yang melakukannya dengan sangat baik dan daripada pasukan yang lebih mahir dalam hal itu, pasti ada cara untuk melakukannya.

“Ia sangat penting. Itulah cara kami bersaing untuk pasukan. Dan kita boleh tahu bahawa pemain terbaik di dunia mempunyai keupayaan untuk mengambil kesempatan – sentiasa.”

Arteta mengakui pendekatan sedemikian telah hilang dari Arsenal dan ia adalah sesuatu yang perlu dipertimbangkan dalam merekrut pemain baru.

"Secara keseluruhannya apabila kita mula membina pasukan, anda pasti memerlukannya," tambahnya.

“Kadang-kadang ia datang daripada budaya kelab atau 'DNA' yang telah dipraktikkan dalam pasukan.

“Ia bukan sesuatu yang anda akan kaitkan secara langsung dengan Arsenal, itu sudah pasti tetapi ia adalah sesuatu yang perlu dikembangkan.

“Kami mempunyai banyak perkara lain dan banyak kelab lain tiada apa yang kami lakukan. Kita mahu mendapatkan yang terbaik daripada yang terbaik - itulah matlamatnya.

“Anda perlu mengawal emosi anda, itu sudah pasti, jika tidak anda akan diheret ke dalam perlawanan yang akan membawa anda jauh daripada apa yang kami mahukan – tetapi pastinya saya telah melihat pasukan saya menghadapi lawan dalam situasi yang sangat sukar, dan kami tidak akan lari daripada itu,"katanya.

Ditegaskan jika pemainnya cukup jahat, pengurus berbangsa Sepanyol itu menambah: “Jahat? saya tidak tahu. Mereka adalah pemain yang luar biasa, itu sudah pasti.

“Saya rasa pasukan ini mempunyai kecergasan dan pengalaman yang cukup untuk menangani banyak situasi.”kata Arteta