Mikel Arteta mempunyai kenangan indah ketika kali terakhir Arsenal bertemu Bournemouth di Stadium Emirates dan percaya semangat yang tidak mudah luntur ditampilkan anak buahnya boleh menjadi kunci dalam perebutan kejuaraan musim ini.

Arsenal bangkit daripada ketinggalan 0-2 untuk menewaskan Bournemouth 3-2 pada Mac lalu dengan Reiss Nelson menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-97 untuk penyokong The Gunners mula memasang impian menjulang gelaran.

The Gunners yang dihampakan musim lalu sedang mendahului satu mata ke atas City, namun The Citizens mempunyai satu perlawanan di dalam tangan.

Mengimbas kembali kunjungan terakhir The Cherries ke Emirates, Arteta berkata kekentalan yang ditunjukkan dipamerkan barisannya pada hari itu telah menjadi ciri utama pasukannya.





"Ingatan tentang pertemuan terakhir kami masih segar di dalam ingatan saya memandangkan cara kemenangan yang sangat menarik dan ini adalah salah satu perlawanan kemuncak musim ini, jadi kami sedar kami perlu memperoleh tiga mata malam ini," katanya.

"Ia akan menjadi perlawanan yang sangat sukar tetapi pasukan sudah bersedia."