Sadio Mane telah menolak sebarang tanggapan tentang persaingan dengan bekas rakan sepasukan Liverpool, Mohamed Salah, selepas pemain baharu Bayern Munich itu memenangi penghormatan Pemain Terbaik Afrika kedua semalam.

Mane, 30, sebelum ini memenangi anugerah itu pada 2019, dan memperolehnya sekali lagi selepas membantu Senegal memenangi mahkota Piala Negara-Negara Afrika yang pertama, sambil dinamakan Pemain Terbaik Kejohanan.

Dalam proses itu, dia menjadi penjaring terbanyak sepanjang zaman Senegal, menjaringkan 33 gol daripada 91 kap senior.

Mane dan Salah kini telah membahagikan empat anugerah Pemain Terbaik Afrika yang lalu secara sama rata, dengan Salah menang pada 2017 dan 2018, dan Mane kini pemenang pada 2019 dan 2022. Anugerah itu tidak diberikan pada 2020 dan 2021.


Bercakap dengan Goal menjelang majlis itu, Mane menegaskan dia mempunyai hubungan yang baik dengan ikon Mesir, Salah.

"Orang kadang-kadang berkata ada persaingan antara saya dan [Salah], tetapi anda tahu saya tidak melihat diri saya mempunyai saingan dengan mana-mana pemain secara jujur," katanya.

"Kami mempunyai hubungan baik, kami menghantar mesej antara satu sama lain. Saya fikir media sentiasa cuba untuk [memburukkan] perkara.

“Anda tahu saya bukan sahaja mempunyai [hubungan] dengan seorang pemain, tetapi dengan setiap pemain yang pernah saya mainkan di dunia.

"Anda boleh bertanya kepada sesiapa sahaja yang anda mahu dalam kelab, atau ke mana sahaja saya pergi. Saya mempunyai hubungan baik dengan semua pemain."

Masa Mane bersama Bayern telah bermula dengan baik, menjaringkan gol dari sepakan penalti hanya lima minit selepas perlawanan persahabatan pertamanya menentang D.C. United minggu ini dalam kemenangan 6-2.