Gary Lineker mengakui dia bimbang dengan Tottenham bagi musim baharu tanpa mengira sama ada Harry Kane membuat perpindahan 'hebat' ke Bayern Munich atau tidak.

Kane -- penjaring terbanyak sepanjang zaman England dan Tottenham -- telah banyak dikaitkan dengan perpindahan ke juara Bundesliga musim panas ini dan Bayern telahpun mendapat dua tawaran yang ditolak dalam usaha mereka untuk mendapatkan penyerang itu.

Laporan semalam Bayern telah membuat tawaran ketiga -- dan terakhir -- untuk penyerang itu lebih daripada EURO100 juta, juga menetapkan Spurs tarikh akhir tengah malam untuk menerima atau menolak tawaran itu.

Pemain berusia 30 tahun itu akan tamat kontrak pada penghujung kempen akan datang dan dilaporkan berminat untuk berpindah ke Jerman.

Spurs menamatkan saingan di tempat kelapan musim lalu -- kedudukan terendah mereka dalam Liga Perdana Inggeris sejak 2008 -- walaupun Kane mencatatkan 30 gol, di tempat kedua selepas Erling Haaland.

“Saya prihatin terhadap Spurs sama ada, apa pun yang berlaku dengan Harry,” Lineker memberitahu agensi berita PA.

“Saya telah mengambil berat tentang mereka buat sementara waktu, saya melihat di mana mereka berakhir musim lalu dan mereka berada dalam kedudukan paling teruk yang pernah mereka alami sejak sekian lama.

“Mereka telah membuat pembelian yang luar biasa dalam James Maddison, dia adalah pemain yang lebih baik daripada yang disangka ramai, saya rasa dia benar-benar kelas atas.

“Itu adalah tambahan yang baik tetapi ia adalah jauh, jauh pendek. Pengurus baharu (Ange Postecoglou) boleh membuat perubahan, tetapi Harry, gol yang dijaringkannya, menyingkirkannya daripada mana-mana pasukan ia akan menjadi sangat sukar. Sudah tiba masanya untuk membina semula Tottenham -- membina dan perancangan semula."