Sabah berdepan tugas getir berdepan penyandang juara Johor Darul Ta'zim (JDT) di Stadium Likas, para Sabtu tanpa khidmat dua tonggak Saddil Ramdani dan Darren Lok.

Pengendali The Rhinos, Datuk Ong Kim Swee mengakui status kedua-dua pemain itu yang masih mengalami kecederaan memberi cabaran besar percaya beberapa pemain lain sudah bersedia mengambil alih posisi mereka.

"Apa yang penting mereka perlu mengambil peluang ini sebaik mungkin termasuk memberi komitmen tinggi selain menimba pengalaman serta bersiap sedia mental dan fizikal bersaing dengan pasukan ternama Liga Super.

“Ini perlawanan yang sangat berbeza, sudah tentu melibatkan kedudukan liga yang kita tahu perlawanan Sabtu ini sangat penting dan lebih-lebih lagi bermain dengan pasukan JDT.

“Bukan satu perkara yang mudah, tetapi kita harus memberikan saingan hebat serta memastikan Sabah dapat beraksi dengan lebih baik terutama selepas tewas dua perlawanan dengan Terengganu baru-baru ini,” katanya.

Mengenai beberapa isu melibatkan Sabah yang tular di media sosial baru-baru ini Kim Swee berkata, semua isu tersebut sudah pun diselesaikan dan berharap, semua pemain memberikan tumpuan sepenuhnya kepada perlawanan penting esok.

“Kita yakin isu-isu luar ini tidak akan mengganggu tumpuan dan fokus pemain, mereka perlu meningkatkan prestasi selepas gagal memperoleh kemenangan daripada dua perlawanan yang lepas.

“Kita tidak bermain dengan begitu baik dan mereka harus melupakan kekalahan tersebut dengan menumpukan pada perlawanan esok agar mereka dapat bermain serta mengembalikan prestasi sebenar selepas tewas kepada Terengganu," kata Kim Swee.

Tambahnya, kehadiran penyokong-penyokong The Rhinos memainkan peranan penting untuk meningkatkan semangat pemain selepas tewas kepada Terengganu pada jumlah jaringan yang cukup besar.

“Saya tahu ramai pihak yang kecewa, namun kita harus teruskan di mana ini penting untuk mendapatkan sokongan berterusan terutama daripada para penyokong yang sememangnya akan memberi impak yang sangat berlainan.

"Kehadiran penyokong-penyokong di Stadium Likas sudah pasti menyemarakkan lagi semangat sekali gus memberi motivasi positif kepada pemain-pemain sebelum Sabah berdepan JDT," katanya.-Sinar