Presiden LaLiga, Javier Tebas, berkata dia 'tidak peduli' tentang masa lalu Mason Greenwood dan mahu penyerang Manchester United itu kekal di Sepanyol selepas musim ini.

Lelaki berusia 22 tahun itu menghadapi tuduhan termasuk cubaan merogol dan menyerang tetapi Perkhidmatan Pendakwaan Mahkota mengumumkan pada Februari tahun lalu bahawa kes itu telah dihentikan.

Dia berpindah ke Getafe secara pinjaman musim panas lalu, dan ketua LaLiga, Tebas telah kagum dengannya sehingga tahap yang dia harap dia kekal untuk jangka masa yang lebih lama.

“Dia bermain dengan sangat baik di Getafe sebagai pemain dan saya berharap dia terus berjaya dan dia terus kekal dalam bola sepak Sepanyol kerana itu sentiasa baik untuk kami,” Tebas memberitahu taklimat media di Sidang Kemuncak Perniagaan Bola Sepak Financial Times pada Khamis.

“Dia hanyalah pemain lain. Dia mempunyai masa lalu, tetapi bukan masa lalu yang boleh kita lakukan. Dia tidak bersalah dan tidak dikutuk. Kita tidak boleh menjadi hakim untuk segala-galanya. Jika kami berbuat demikian, kami tidak akan mempunyai pasukan.

“Saya seorang peguam, jadi penting untuk mengatakan dia tidak dikutuk. Dia dibebaskan di sini (di UK). Patutkah kita membuka semula kes di Sepanyol? Adakah saya tahu kes itu dengan terperinci? Tidak.

"Greenwood tidak berdepan kritikan di sini, jadi saya tidak peduli yang berlaku pada masa lalunya."