Kemenangan 4-1 Manchester City ke atas Liverpool pada Sabtu menunjukkan mereka mampu mengatasi tanpa Erling Haaland, kata Kevin De Bruyne.

Penyerang itu, yang mendahului carta Liga Perdana Inggeris dengan 28 gol musim ini, terlepas perlawanan pasukannya dengan The Reds kerana kecederaan.

Dalam ketiadaannya, tuan rumah Pep Guardiola masih beraksi di Stadium Etihad untuk mengekalkan tekanan ke atas Arsenal dalam perebutan kejuaraan.

Bagi De Bruyne, kemenangan mengukuhkan cadangan City boleh mengatasi tanpa penyerang pilihan utama mereka, dengan pemain Belgium itu melabel pemenang Piala Dunia bersama Argentina, Julian Alvarez sebagai pemain yang turut berkualiti jika diturunkan dalam kesebelasan utama.

"Erling adalah pemain yang menakjubkan, tetapi kami telah memenangi banyak perlawanan dalam lapan tahun terakhir saya berada di sini," katanya kepada laman web City.

“Dia adalah pemain tambahan yang banyak membantu kami, tetapi kami tahu jika dia tiada, namun kami mempunyai Julian yang merupakan pemenang Piala Dunia.

"Pengalamannya beraksi di tahap tertinggi dan bergelar juara dunia meletakkan dirinya sebagai salah seorang pemain yang mampu menghadirkan yang terbaik kepada pasukan."