Gareth Southgate mahu England mengekalkan mentaliti kemenangan tanpa henti seperti pemenang treble Manchester City ketika laluan ke Euro 2024 diteruskan.

Pertemuan Kumpulan C menentang Macedonia Utara Isnin lalu menandakan separuh jalan kelayakan untuk kejohanan musim panas akan datang di Jerman.

England sudah kelihatan yakin untuk mara ke Euro setelah menang ke atas penyandang juara, Itali dan menewaskan Ukraine pada Mac sebelum menewaskan Malta 4-0 pada semalam.


Pengendali Malta, Michele Marcolini, berkata pasukannya tidak dapat mendekati pelawat kerana mereka mempunyai 'sikap yang menakjubkan di atas padang sejak minit pertama'.

Itulah hasil pemikiran mengagumkan yang dipupuk England, yang juga dijangka menewaskan Macedonia Utara yang menduduki tempat ke-65.

Diberitahu Southgate bahawa kemajuan setakat ini tidak akan dikira jika rasa puas hati meresap di Old Trafford, pengendali England itu berkata, “Betul, ya. Itulah yang kami perlu lakukan.

“Kami baru sahaja menyaksikan pasukan memenangi tiga trofi. kenapa? Kerana hampir setiap perlawanan yang saya lihat mereka bermain, dengan mentaliti yang sangat baik.

“Jadi kadangkala anda boleh mengatakan perkara sebagai jurulatih tetapi hakikat terdapat seseorang yang bersedia untuk mengambil tempat anda itu adalah pemain yang mampu memberikan impak kepada pasukan.

“Namun setiap pemain kekal profesional. Semua orang, sudah tentu, teruja dengan pemain muda kami, tetapi pemain senior kami mempunyai impak besar dalam cara mereka berlatih.

"Cara mereka menerima pemain muda yang datang dan cara mereka menuntut di bilik persalinan, mentaliti yang mereka mula sediakan, jadi semuanya memainkan peranan."