Tatjana Maria menampilkan kejutan dalam saingan Kejohanan Wimbledon apabila menyingkirkan Maria Sakkari, semalam.

Ibu kepada dua orang anak, Maria, cemerlang dengan kemenangan 6-3, 7-5 ke atas pilihan kelima kejohanan, mara ke pusingan keempat grand slam buat pertama kali dalam kariernya.

Dia mengalami lapan penyingkiran berturut-turut di pusingan pertama grand slam sehingga perubahan yang berlaku minggu ini, kali terakhir meraih kemenangan pada Terbuka AS 2018.

Maria yang diilhamkan bergembira di pentas besar Court Two, menjadi wanita Jerman tertua dalam Era Terbuka, yang bermula pada 1968, untuk mara ke peringkat 16 terakhir major.

Pada usia 34 tahun dan 228 hari, pemain nombor 103 dunia Maria juga merupakan wanita tertua yang kekal dalam perseorangan Wimbledon tahun ini.

Sakkari tewas dalam dua set ketat kepada Maria di Terbuka Australia pada Januari, tetapi peranannya diterbalikkan kali ini, pemain Jerman yang mengagumkan itu memperoleh kemenangan kelima dalam karier ke atas pemain 10 terbaik.

Suami dan jurulatih, Charles-Edouard Maria, memerhati dari tempat duduk, manakala anak perempuan mereka, Charlotte berusia lapan tahun dan Cecilia berusia satu tahun, bermain di taman kecil berhampiran.

Maria berkata dalam temu bual di gelanggang, "Saya datang ke sini bersama dua anak saya buat kali pertama. Saya sangat gembira berada dalam undian utama. Saya suka bermain di atas rumput. Ia adalah tempat yang istimewa untuk saya. Satu tahun , semasa saya dalam kehamilan pertama saya, saya bermain hamil.

"Saya suka bermain Wimbledon dan untuk membuat ini berlaku dengan keluarga saya tidak ada perkataan untuk ini, hanya kegembiraan dan hanya kebahagiaan."