Mauricio Pochettino menggesa penyokong Chelsea supaya tidak cepat menilai tentang kemampuan pasukannya menjulang Piala Carabao di Webley pada malam Ahad.

Liverpool, pasukan kendalian Jurgen Klopp membolot trofi pertama sejak pemilik bersama Todd Boehly membeli kelab itu pada Mei 2022 dan memulakan rombakan besar-besaran.

Pengurus pasukan berbangsa Argentina itu juga menyasarkan untuk memenangi piala buat kali pertama di England, setelah menjadi naib juara bersama Tottenham dalam pertandingan ini menewaskan kelab asalnya pada 2015.

Pochettino, sebagai jurulatih yang mempunyai reputasi kukuh dalam arena bola sepak walaupun sebelum memenangi trofi pertamanya juga telah menunjukkan contoh corak permainan pihak lawan kepada pemainnya pada Ahad.

Klopp menewaskan Spurs kendalian Pochettino pada perlawanan akhir Liga Juara-Juara (UCL) 2019 hampir empat tahun dalam tempoh pimpinannya di Anfield, setelah terlepas gelaran juara Liga Perdana Inggeris (EPL) tahun sebelumnya dengan satu mata kepada Manchester City.

“Saya fikir ia tidak akan meningkatkan populariti saya atau cara peminat akan melihat kami,” kata Pochettino mengenai prospek pasukannya.

“Klopp bagus sebelum dia tiba di Liverpool. Dia mempunyai tiga atau empat tahun yang dia kalah. Kini dia memenangi UCL dan EPL.

“Saya tidak menilai jurulatih atau siapa pun untuk memenangi gelaran. Ini tentang berdaya saing dan menang, tetapi terdapat terlalu banyak faktor yang mempengaruhi.

“Jika anda mempunyai pemain yang bagus, anda sepatutnya mampu untuk menang. Mungkin semua orang akan mengatakan anda jurulatih terbaik di dunia. Tetapi semua orang tahu ia tidak seperti ini.

“Sebenarnya perkara ini menjadi jika ia berada pada masa yang tepat, dalam kelab yang betul yang mempercayai anda dengan kemampuan untuk menang.

“Sesetengah peminat akan mengatakan kamu tidak bagus kerana tidak menang. Bagi saya, ia bukan cara untuk menilai barisan kejurulatihan.”

Musim Chelsea yang terumbang-ambing telah berwajah baru selepas tiga aksi di tempat lawan yang mengagumkan.

Kemenangan 3-1 berturut-turut di Aston Villa dalam Piala FA dan Crystal Palace dalam EPL diikuti dengan keputusan seri 1-1 menentang Manchester City di Stadium Etihad minggu lalu.

Sebelum itu, Chelsea telah diejek oleh penyokong pada penghujung perlawanan terakhir mereka di tempat sendiri selepas perlawanan kekalahan 4-2 kepada Wolves di Stamford Bridge, beberapa hari selepas mereka dibelasah 4-1 di Anfield.