Lee Zii Jia kembali beraksi di Terbuka Jepun 2024, pertandingan badminton pertama selepas tamatnya Sukan Olimpik Paris 2024.

Bintang badminton Malaysia itu memenangi pingat Olimpik pertamanya dua minggu lalu, menewaskan Lakshya Sen dari India dalam perlawanan pingat gangsa pada 5 Ogos.

Zii Jia bakal membuat penampilan dalam Terbuka Jepun sebagai pemain nombor enam dunia dalam mengejar gelaran ketiganya dalam saingan Jelajah Dunia 2024, setelah memenangi Terbuka Thailand dan Terbuka Australia.


Pemain berusia 26 tahun itu memulakan kempennya menentang Alex Lanier dari Perancis pada 20 Ogos, yang pertama daripada lima perlawanan berpotensi di jalan menuju kejayaan.

Kenta Nishimoto dari Jepun mungkin menanti di suku akhir, manakala Zii Jia mendapati dirinya dalam perjalanan untuk bertemu pemain nombor satu dunia dan pilihan utama, Shi Yuqi dari China.

Shi Yuqi memulakan kempen Terbuka Jepun menentang pemain China Taipei, Su Li-Yang. Satu-satunya pemain lain yang menduduki ranking lebih tinggi daripada Zii Jia pada kejohanan itu ialah Anders Antonsen dari Denmark, yang ditewaskan Malaysia pada peringkat suku akhir Paris 2024.

Terbuka Jepun 2024: Tonton di TV dan strim langsung dalam talian

Anda boleh menyaksikan kejohanan Terbuka Jepun bermula dari suku akhir secara langsung menerusi Astro Supersport 814 dan strim menerusi Astro Go.