MAN CITY 6 BOURNEMOUTH 1

Pep Guardiola memuji Jeremy Doku sebagai pemain yang handalan selepas persembahan hebat penyerang Belgium itu ketika Manchester City membelasah Bournemouth 6-1, tengah malam tadi.


Doku memecah kebuntuan perlawanan sebelum mencetuskan empat gerakan gol ketika juara itu mengatasi mengatasi Cherry dalam pertemuan berat sebelah Liga Perdana Inggeris (EPL) di Stadium Etihad.

Ia meneruskan jangkaan tinggi terhadap pemain sayap berusia 21 tahun itu di City sejak perpindahannya yang bernilai £55.4 juta (RM324.2J) dari Rennes pada musim panas lalu.

“Ia bukan kali pertama berlaku pada musim ini,” kata pengurus City itu.

“Semua perlawanan yang ketika dia diturunkan di sini adalah hebat. Dia telah mengejutkan kita semua.

“Dia seorang pemain bola sepak yang hebat. Dia mampu membaca setiap tindakan tepat sebagaimana yang dia perlu lakukan.



“Sudah tentu kualitinya ada di dalam kotak penalti dan kita selalu bercakap tentang itu tetapi sukar untuk mencari pemain era ini yang berkebolehan menggelecek di ruang kecil.

“Dia antara pemain terpantas dalam jarak lima meter. Sungguh luar biasa bagaimana dia boleh menukar tempo dalam jarak sedemikian tetapi apabila dia tidak mampu menggelecek, dia mampu membuat keputusan yang baik jadi saya mengaguminya. Itulah sebabnya dia seorang pemain bola sepak yang hebat.

"Saya rasa dia gembira sambil berharap boleh kekal di sini dalam tempoh yang lama."