Pep Guardiola memuji aksi cemerlang Erling Haaland selepas penjaring terbanyak Manchester City itu meledak lima gol dalam perlawanan pusingan kelima juara Piala FA itu membelasah Luton.

Pemain berusia 23 tahun itu menjadikan jumlahnya untuk musim ini dalam semua pertandingan kepada 27 susulan bergandingan dengan Kevin De Bruyne yang cemerlang untuk memberikan aksi penuh bergaya memastikan kemenangan 6-2 di Kenilworth Road.

Ia berlaku kurang daripada empat minggu selepas dia kembali ke pasukan selepas hampir dua bulan berehat akibat kecederaan kaki sebelum ini.


Selepas kelihatan kurang menarik dalam perlawanan baru-baru ini, terutamanya semasa keputusan seri 1-1 dengan Chelsea di Stadium Etihad apabila dia terlepas banyak peluang, ia menandakan kepulangan yang menyedihkan untuk pemain yang menjaringkan rekod 36 kali dalam Liga Perdana Inggeris musim lalu.

“Berapa banyak peluang yang dia ada menentang Chelsea?” kata Guardiola. "Banyak. Dia mungkin kurang menentang Bournemouth (menang 1-0 di tempat lawan), satu atau dua. Tetapi ia adalah bakatnya. Kami tahu dia sentiasa ada, dia sentiasa ada peluang.

“Sentiasa kami bekerja sebagai satu pasukan, memberikan peluang. Kadang-kadang anda menjaringkan gol, kadang-kadang tidak. Selalunya dia menjaringkan gol. Tetapi ia bukan isu besar kerana dia seorang bakat istimewa.

“Angka yang dia ada pada usianya dalam semua pertandingan, sejujurnya ia sukar dipercayai. Pada akhirnya, kita tahu. Dia penjaring terbanyak kami, gembira kerana dia mendapat keyakinan, kerana pemain yang merupakan penjaring terbanyak memerlukan gol, dan dia melakukannya (menentang Luton).”