Terdapat banyak pertemuan menarik dinanti-natikan menjelang saingan EURO 2024 yang bakal bermula pada 14 Jun.

Jadi, jom sama-sama lihat enam perlawanan tumpuan saingan peringkat kumpulan.


Kumpulan A: Jerman lwn Scotland, 14 Jun (Munich, 03:00 pagi waktu Malaysia)

Kejohanan bermula dengan penuh bergaya apabila tuan rumah, Jerman menentang Scotland dalam perlawanan pembukaan. Pemenang EURO tiga kali, Jerman membuat penampilan dalam edisi ke-14 kejohanan dan amat berbesar hati untuk kembali bergelar juara di hadapan penyokong mereka sendiri.

Tetapi pasukan Julian Nagelsmann tidak akan mudah menentang Scotland, yang hanya tewas sekali dalam kelayakan dan meraih kemenangan terkenal menentang pasukan seperti Sepanyol dan Norway sepanjang perjalanan. Scotland tidak pernah menewaskan Jerman dalam lapan pertemuan kompetitif sebelum ini, tetapi apa-apa boleh berlaku di Munich.

Kumpulan B: Sepanyol lwn Itali, 20 Jun (Gelsenkirchen, 03:00 pagi waktu Malaysia)

Dua gergasi Eropah bertemu buat kali kelima berturut-turut dalam Hari Perlawanan 2, pertembungan yang berpotensi menjadi satu aksi yang epik.

Kali terakhir Sepanyol memenangi kejohanan itu pada 2012 selepas menewaskan Itali 4-0 pada perlawanan akhir, dan akan menjadi antara pasukan pilihan untuk mara sekali lagi kali ini. Mereka mempunyai skuad berbakat tinggi yang mengandungi nama bintang seperti Rodri, Pedri dan pemain sayap muda, Lamine Yamal.

Sementara itu, penyandang juara Itali, mengelak perlawanan play-off kelayakan dengan keputusan seri menentang Ukraine pada hari terakhir, dan Azzurri pastinya akan menjadi tumpuan di bawah jurulatih baharu, Luciano Spalletti.

Kumpulan C: Denmark lwn England, 20 Jun (Frankfurt, 12:00 tengah malam waktu Malaysia)

Denmark akan mengharapkan keputusan berbeza menentang Three Lions selepas kekalahan 2-1 pada masa tambahan pada separuh akhir EURO 2020 di Stadium Wembley.

Kedua-dua pasukan mengungguli bahagian kelayakan mereka, dengan England tidak tewas dalam Kumpulan C. Kedua-dua pasukan sepatutnya tiba di Jerman dengan penuh keyakinan dan dengan harapan untuk mara jauh ke peringkat kalah mati.

Menjadi perlawanan pemanas badang sebelum pertemuan Sepanyol dengan Itali, ia pastinya menjadi perlawanan yang tidak akan dilepasi penyokong The Three Lions!

Kumpulan D: Belanda lwn Perancis, 21 Jun (Leipzig, 03:00 pagi waktu Malaysia)

Belanda, juara pada 1988, menentang pemenang 1984 dan 2000 Perancis dalam satu lagi pertandingan yang kelihatan menarik antara dua pemenang EURO terdahulu.

Oranje tidak berjaya melepasi suku akhir EURO sejak 2004 tetapi seperti Virgil van Dijk, Xavi Simons dan Cody Gakpo, mereka pastinya mempunyai kualiti yang cukup untuk melangkah lebih jauh pada kesempatan ini.

Perancis dikejutkan oleh Switzerland menerusi sepakan penalti pada pusingan 16 terakhir EURO 2020, tetapi menamatkan saingan sebagai naib juara pada 2016 dan berharap bintang bintang Kylian Mbappé dapat membantu mereka mara ke final sekali lagi. Les Bleus menewaskan Belanda dua kali dalam kelayakan, dan ia akan menjadi menarik untuk melihat sama ada itu akan memberikan pasukan Didier Deschamps kelebihan psikologi untuk menghadapi perlawanan Hari Ke-2 ini.

Kumpulan E: Belgium lwn Romania, 22 Jun (Cologne, 03:00 pagi waktu Malaysia)

Belgium sepatutnya berasa positif tentang keupayaan mereka untuk menjaringkan gol di Jerman, dengan penyerang, Romelu Lukaku mencipta rekod baharu untuk kempen kelayakan Kejohanan Eropah tunggal dengan 14 gol dalam Kumpulan F.

Selepas gagal melayakkan diri ke EURO 2020, Romania kembali dan menyertai kejohanan ini buat kali keenam. Persembahan terbaik mereka sebelum ini adalah pada tahun 2000, apabila mereka berjaya keluar dari kumpulan sukar yang mengandungi England, Jerman dan Portugal sebelum tewas kepada Itali pada suku akhir.

Pasukan-pasukan ini hanya bertemu dua kali secara kompetitif sebelum ini, masing-masing mencatatkan kemenangan dalam kelayakan ke Piala Dunia 1994. Siapa yang akan mendapat kelebihan pada kesempatan ini?

Kumpulan F: Turkiye lwn Portugal, 22 Jun (Dortmund, 12:00 tengah malam waktu Malaysia)

Kejohanan ini boleh menandakan kejayaan penjaring gol antarabangsa lelaki terhebat sepanjang zaman, ketika Cristiano Ronaldo cuba menambah satu trofi utama terakhir ke dalam kabinetnya yang penuh.

Pasukan Ronaldo memenangi kesemua sepuluh perlawanan Kumpulan J mereka dalam kempen kelayakan yang sempurna, dengan pemain veteran itu menjaringkan sepuluh gol sepanjang perjalanan untuk menduduki tempat kedua di belakang Lukaku dalam ranking penjaring terbanyak.

Portugal mungkin mendapati hidup lebih sukar menentang pemenang Kumpulan D, Turkiye, bagaimanapun, dengan ramai yang memberi maklumat kepada pasukan muda Vincenzo Montella yang menarik untuk mara jauh ke peringkat kalah mati. Pertemuan Hari Ke-2 ini akan memberi kita petunjuk sebenar tentang apa yang diharapkan daripada kedua-dua pihak.