Cristiano Ronaldo mencipta satu lagi rekod peribadi dan Portugal menang, jadi semuanya baik atau sebaliknya?

Kemenangan 2-1 awal pagi tadi ke atas Czechia di Leipzig adalah keputusan yang membantu memerlukan perdebatan selama beberapa hari sama ada kehadiran Ronaldo membantu penghalang kepada pasukan Roberto Martinez.

Portugal mengerah keringat sepanjang perlawanan, menguasai bola tetapi bergelut untuk mematahkan benteng akhir Czechia yang bersemangat yang berjaya mendahului menerusi Lukás Provod pada minit ke-62. Gol sendiri Robin Hranác memberikan Portugal gol penyamaan tujuh minit kemudian sebelum jaringan jarak dekat Francisco Conceição pada minit ke-92 memberikan permulaan yang diinginkan Martinez.

Kredit harus diberikan kepada pengurus Sepanyol itu kerana dua daripada pemain gantiannya digabungkan: hantaran lintang Pedro Neto hanya disekat sebahagiannya oleh Hranác, membolehkan Conceição -- pada penampilan sulung kejohanannya -- menerkam bola untuk gol kemenangan.

Cristiano bermain baik, melakukan sentuhan paling sedikit (32) dan percubaan paling banyak (5). Dan orang ramai yang memujanya setiap saat.

Apabila dia gagal melunas jaringan, kekecewaan terpancar pada setiap penyokong Portugal yang hadir.

amun kehadirannya di atas padang cukup mengujakan semua. Dia kelihatan di kaca kamera sedang memberi semangat pada separuh masa kepada rakan sepasukan.

Ronaldo menyangka dia telah memainkan peranan yang memenangi perlawanan apabila tandukannya pada minit ke-87 terkena tiang sebelum disambut Diogo Jota untuk menjaringkan gol kemenangan.Namun keputusan ofsaid membatalkan jaringan itu apabila dia berada dalam kedudukan ofsaid.

Kekuatan luar biasa secara mendalam yang dimiliki Portugal pada kejohanan ini sepatutnya menghasilkan lebih banyak produk akhir. Pepe menjadi pemain tertua dalam sejarah Kejohanan Eropah pada usia 41 tahun, 113 hari.Di hujung padang yang lain, Ronaldo juga melakukan yang terbaik untuk memastikan dia kekal relevan bagi mengelak perkara yang berlaku ketika Piala Dunia 2022.