Espanyol menyifatkan keputusan untuk menangguhkan penggantungan penyerang Barcelona, Robert Lewandowski, sebagai satu bentuk ketidakadilan yang ketara.

Lewandowski dibuang padang atas dua kesalahan yang boleh dilayangkan kad dalam perlawanan terakhir Barca sebelum rehat Piala Dunia pada November lalu dalam kemenangan 2-1 di Osasuna.

Persekutuan Diraja Bolasepak Sepanyol (RFEF) pada mulanya menghukum Lewandowski dengan penggantungan tiga perlawanan lanjutan kerana dakwaan isyarat yang dibuatnya terhadap pengadil, Jesus Gil Manzano, tetapi hukumannya itu ditangguhkan minggu lalu berikutan aduan kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS).

Oleh itu, Lewandowski boleh diturunkan ketika mereka seri 1-1 di Camp Nou, Ahad lalu apabila pengadil, Antonio Mateu Lahoz, melayangkan 17 kad kuning, termasuk satu terhadap pengurus Barca, Xavi, yang mengeluarkan bertindak pantas Jordi Alba dan Vinicius Souza.

Walaupun meraih mata satu berharga dalam usaha mereka mengelak penyingkiran, Espanyol mempersoalkan kelayakan Lewandowski untuk bermain.



Kenyataan di laman sesawang kelab itu berbunyi: "RCD Espanyol telah menyerahkan surat aduan kepada RFEF untuk mencabar perlawanan menentang FC Barcelona untuk penjajaran yang tidak betul.

“Sebelum perlawanan dimulakan, kelab memberitahu dengan penuh baik kepada pengadil, Antonio Mateu Lahoz, seperti yang RFEF sendiri maklum mengenai kehadiran Robert Lewandowski dalam kesebelasan utama seteru dan kami berdepan sepakan penaltinya biarpun dia sepatutnya digantung sesudah mengumpul dua kuning dalam perlawanan terdahulu.

"RCD Espanyol, seperti yang diumumkan pada malam perlawanan, akan menggunakan segala sumber yang ada untuk mempertahankan kepentingannya dan peminat kami.

"Kami sedar bahawa ketidakadilan yang nyata ini meletakkan intipati perjuangan kami dalam risiko dan ketidakadilan ini adalah bersandarkan satu penyelesaian yang dibuat secara tergesa-gesa akibat kelemahan undang-undang."