Mauricio Pochettino berjanji untuk terus membuka laluan pasukan utama Chelsea kepada graduan akademi yang membuktikan kemampuan sebenar mereka.

Pengurus itu telah memberikan penampilan sulung musim ini kepada enam pemain berusia 20 tahun ke bawah, termasuk pemain pertahanan Levi Colwill yang telah menjadi pemain antarabangsa England selepas beraksi dalam semua kecuali satu perlawanan Pochettino yang bertanggungjawab di Stamford Bridge.

Alex Matos, penyerang berusia 19 tahun yang ditandatangani dari Norwich pada musim panas, adalah pemain gantian yang tidak digunakan semasa kemenangan 2-0 Sabtu menentang Sheffield United selepas membuat penampilan sulung dalam Liga Perdana Inggeris pada Oktober menentang Fulham.


“Keperibadiannya (Matos), serta dirinya yang sentiasa fokus,” kata Pochettino.

“Sudah tentu dia berbakat dengan potensi. Dia benar-benar mengagumkan saya dengan tumpuannya dalam segala-galanya. Dia sangat bijak, sentiasa memerhati segala-galanya, sentiasa tersenyum.

“Untuk bersaing dengan pemain pasukan utama adalah sukar. Tetapi dia benar-benar berdaya saing, dia sangat kuat. Dia akan menendang anda dan tersenyum kepada anda.

“Senang mempunyai profil jenis ini. Saya gembira dengan dia. Terdapat beberapa bakat besar di akademi dalam semua pasukan yang berbeza.

"Selepas empat, lima bulan kami mempunyai kemungkinan untuk menilai mereka semua, dan saya fikir kami mempunyai ramai pemain muda berbakat yang, dengan masa dan kemungkinan, boleh mencapai tahap Chelsea."