Pengurus Leeds United, Sam Allardyce, percaya pasukannya akan mendapat lonjakan besar untuk kekal dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) musim depan seandainya dapat menewaskan Newcastle United malam esok.

Allardyce, yang dilantik Leeds selaku pengurus baru sejak lapan hari lalu sebagai taruhan terakhir untuk mereka kekal dalam liga divisyen perdana itu, akan menguruskan perlawanan pertamanya di Elland Road pada ketika kelab itu sedang menduduki tangga kedua tercorot dengan dibezakan dua mata daripada zon selamat berbaki tiga perlawanan musim ini.

Bekas pengurus England itu berkata: "Perkara paling besar boleh berlaku adalah tidak kalah. Jika kami dapat tiga mata, saya rasa 40 atau 50 peratus kami akan selamat.

"Kami masih perlu memenangi beberapa perlawanan. Kami tidak dapat kekal (dalam EPL) dengan hanya 30 mata. Jika kami mendapatkan sembilan lagi mata, kami akan kekal. Jika kami mendapat enam mata, kami mungkin akan kekal.

"Saya mahu kami masih berpeluang sehingga perlawanan terakhir menentang Tottenham," katanya.

Allardyce menambah: "Ia masih belum tamat jika kami kalah esok tetapi untuk memberikan kami peluang terbaik, kami perlu mencuba untuk sekurang-kurangnya mendapatkan satu mata."