LEEDS UNITED 1 MANCHESTER CITY 3

Erling Haaland cemerlang membenam kelab tempat kelahirannya apabila menjaringkan dua gol dalam babak kedua ketika Manchester City menewaskan Leeds United 3-1 dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi tadi.

Haaland -- yang dilahirkan di Leeds ketika bapanya mewakili The Whites --terlepas dua peluang awal ketika pasukan juara bertahan itu menguasai keseluruhan babak pertama tetapi Rodri memastikan mereka ke bilik persalinan dengan kelebihan satu gol apabila bijak menghidu bola muntah susulan percubaan awal Riyad Mahrez.

Bintang Norway itu, bagaimanapun, tidak lagi dapat dikekang dalam babak kedua, di mana dia memanfaatkan kesilapan kapten lawan, Liam Cooper, pada minit ke-51 sebelum menggandakan gol peribadinya dengan penyudah kaki kanan selepas sejam perlawanan.

Ia bermakna Haaland memecahkan rekod pemain tercepat menghasilkan 20 gol dalam sejarah EPL, di mana dia melakukannya hanya dalam 14 penampilan bersama City.

Kemenangan itu juga menyaksikan City kembali ke tangga kedua EPL walaupun Leeds berhasil memperoleh gol sagu hati yang dijaringkan Pascal Struijk pada lewat permainan.