Pep Guardiola menegaskan kecederaan Rodri tidak akan menghalang Manchester City dalam usaha mereka memburu kejuaraan Liga Perdana Inggeris buat kali keempat berturut-turut, setelah mengatasi situasi sama dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Rodri, yang bermain 50 kali untuk City musim lalu, terpaksa dikeluarkan kerana cedera dalam keputusan seri 2-2 dengan Arsenal hujung minggu lalu, dengan kelab mengesahkan pemain Sepanyol itu mengalami kecederaan ligamen lutut yang serius.

Ia sekali lagi mempersoalkan keupayaan Citizens untuk beroperasi tanpa pemain tengah bintang mereka, setelah menyaksikan peratusan kemenangan mereka menurun daripada 76 peratus kepada 55.6 peratus dalam sembilan perlawanan yang dia terlepas musim lalu.

Menjelang berdepan Newcastle di St. James’ Park hujung minggu ini, Guardiola menyamakan situasi itu seperti yang dialaminya bersama Erling Haaland dan Kevin De Bruyne, menjelaskan pasukannya masih boleh bersaing tanpa pemain terbaik mereka dalam pasukan.

“Saya sangat bersimpati dengan Rodri dan Oscar Bobb juga, tetapi apa yang akan kita lakukan? Kami akan sentiasa bersama anda, dan anda mempunyai jabatan perubatan terbaik,” kata Guardiola.

“Tiga bulan tanpa Erling [Haaland] dan lima tanpa Kevin [De Bruyne] dan kami memenangi EPL walaupun dalam banyak perkara dialami pasukan.”

“Anda perlu melakukannya. Inilah cabarannya. Ia bagus. Selalu berlaku. Apa yang anda perlu lakukan. Saya minta maaf kerana sayang. jom pergi.

“Pergi ke Newcastle untuk cuba memenangi perlawanan. Ia adalah apa itu. Saya, sebagai pengurus, boleh memikirkan apa yang boleh kami lakukan dengan lebih baik.”