Mikel Arteta percaya Arsenal bersedia untuk menghadirkan saingan kepada perebutan kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

The Gunners kini hanya ketinggalan dua mata di belakang pendahulu liga, Liverpool dengan kemenangan mendebarkan 3-1 ke atas The Reds di Stadium Emirates.

“Kami benar-benar konsisten sepanjang musim, jika tidak anda tidak berada di tempat kami hari ini," kata Arteta.

"Kami mengambil perlawanan demi perlawanan, ketersediaan skuad akan menjadi penting.

“Kami telah mempelajarinya sejak musim lalu. Mari cuba buat perkara itu berlaku.”

Dua kesilapan daripada penjaga gol Liverpool, Alisson Becker merugikan pelawat.

The Gunners telah menghadiahkan The Reds gol penyamaan apabila gol sendiri Gabriel pada separuh masa pertama membatalkan jaringan pembukaan Bukayo Saka.

Tetapi kesilapan Virgil van Dijk dan Alisson membolehkan Gabriel Martinelli melengkapkan gerakan individu yang baik dengan mendahului Arsenal sebelum pemain gantian Leandro Trossard merembat masuk ke kaki penjaga gol pada masa kecederaan.

“Ia adalah permainan yang luar biasa,” tambah Arteta. “Persembahan yang luar biasa daripada pemain dan orang kita. Itulah suasana terbaik yang saya lihat sepanjang musim.

“Kami terpaksa pergi ke tahap yang berbeza dan menyambungkannya semula dengan tuntutan yang ada pada liga ini. Saya rasa pemain meninggalkan segala-galanya.

“Mereka meletakkan hati dan jiwa mereka dalam setiap bola. Saya tidak boleh berbangga kerana saya tahu betapa sukarnya untuk menewaskan pasukan ini, betapa anda perlu menderita dan berapa banyak yang anda perlu memproses untuk melakukan apa yang kami lakukan sepanjang perlawanan. Sekian terima kasih."