Asmir Begovic menjadi pemain kedua meninggalkan Chelsea, semalam, apabila menandatangani kontrak jangka panjang dengan satu lagi kelab liga Inggeris, Bournemouth.

Perpindahan penjaga gol berpengalaman itu mengikut jejak langkah pemain muda, Dominic Solanke, yang berhijrah ke pasukan kendalian Jurgen Klopp, Liverpool.

Sepanjang dua musim bersama Chelsea, Begovic melakukan 33 penampilan dalam semua kejohanan dengan 10 rekod tanpa bolos serta memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris pada musim 2016-17.

Perpindahan ke Stadium Vitality menyaksikan Begovic bakal meraih tempat dalam skuad utama, selepas menjadi pilihan kedua di belakang Thibaut Courtois sewaktu di Stamford Bridge.

"Bournemouth adalah sebuah kelab yang hebat dan memiliki segala-galanya untuk masa hadapan yang lebih baik," ujar Begovic.

"Menjadi sebahagian daripada skuad yang menjadi juara ketika bersama Chelsea adalah sesuatu yang mengujakan tetapi kini masanya untuk saya keluar demi mendapatkan tempat dalam skuad utama,” tambahnya.

Begovic yang pernah dipinjamkan ke Bournemouth sebelum ini, bakal bersaing dengan Artur Boruc dan Adam Federici untuk merebut posisi penjaga gol utama di bawah kendalian jurulatih, Eddie Howe.