Pasukan bola sepak wanita Sabah melakar sejarah apabila melayakkan diri ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Wanita Asia (AWCL) selepas menundukkan kelab Uzbekistan, Nasaf, malam tadi.

Dua jaringan dalam babak pertama di Stadium Likas serta kecekalan benteng pertahanan Sabah memastikan kemenangan milik juara Liga Wanita Nasional 2023 itu yang pertama kali beraksi di pentas Asia.

Penjaga gol pasukan wanita Sabah, Nurul Azurin Mazlan, menjelaskan walaupun dirinya menerima beberapa tawaran daripada kelab diluar negara tetapi dia menyatakan keputusan untuk kekal bersama Sabah kerana sudah terbiasa dengan budaya Negeri di Bawah Bayu itu.




"Perkara ini luar biasa, kerana kami datang sebagai pasukan 'underdog' dan tidak jangka akan layak, kami cuba berikan aksi terbaik dan akhirnya berjaya ke AWCL.

"Saya tidak jangka, kami hanya mampu berikan yang terbaik. Ia adalah usaha pasukan kerana semua pemain bekerja keras untuk raih keputusan ini.

"Sebelum ini ada tawaran daripada luar negara tetapi saya pilih bersama Sabah kerana sudah biasa dengan budaya di sini.

"Kami kena terima bahawa kami pasukan baru tetapi apa kekuatan kami adalah kami bermain secara berpasukan untuk mewakili Sabah dan Malaysia," katanya di Nadi Weekend sebentar tadi. .