Mohamed Salah hanya dapat memerhatikan betapa pasukannya bergelut mengesahkan kemaraan ke pusingan 16 Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) dengan mengikat Cape Verde 2-2 pada dalam aksi terakhir Kumpulan B di Stadium Felix Houphouet Boigny awal pagi tadi.

Penyerang itu hanya dapat menjadi penoton perlawanan paling penting pasukannya itu sebelum pulang ke pangkuan Liverpool bagi mendapatkan rawatan kecederaan otot.

Dan dia kelihatan amat gusar The Pharaoh berdepan risiko peyingkiran awal apabila ketinggalan gara-gara jaringan Gilson Tavares pada penghujung babak pertama.

Bagaimanapun, pemain gantian, Trezeguet, kembali mengikat kedudukan buat Mesir pada minit ke-50 sebelum Mostafa Mohamed meletakkan mereka didepan pada minit ketiga waktu kecederaan.

Cape Verde kemudian membuktikan mengapa mereka layak menjuarai kumpulan berkenaan apabila Bryan Teixeira menyamakan kedudukan pada minit ke-93.

Keputusan itu menyaksikan Mesir hanya mengumpulkan tiga mata daripada tiga perlawanan tetapi memandangkan Ghana dan Mozambique terikat 2-2 dalam satu lagi perlawanan, ia membolehkan mereka layak ke pusingan kalah mati selaku naib juara Kumpulan B.