Usaha yang ditampilkan Arsenal sekali lagi menuju jalan buntu apabila mereka terlepas kejuaraan Liga Perdana Inggeris di tangan Manchester City.

Manchester City dan Pep Guardiola sekali lagi mencipta sejarah baru apabila menjadi pasukan pertama meraih kejuaraan EPL empat kali berturut-turut, mengatasi pencapaian yang pernah dilakukan oleh Manchester United.

Apa yang lebih menyedihkan, Arsenal, di bawah kendalian Mikel Arteta telah beraksi cemerlang sepanjang musim terpaksa menelan hempedu di penghujung jalan apabila sekali lagi terlepas kejuaraan liga, yang kali terakhir dimenangi pada tahun 2004.


Tular video sebelum sepak mula Arsenal bertemu Everton, mereka telah menjalankan raptai pertabalan kejuaraan namun ia sekadar bersifat latihan semata-mata buat mereka apabila kemenangan 3-1 Man City ke atas West Ham menutup segala peluang buat The Gunners mendakap kejuaraan yang didambakan itu.

Arsenal menamatkan musim dengan kemenangan 2-1 ke atas Everton, mengumpul 89 mata dan sekali lagi membawa cabaran ke saingan Liga Juara-Juara musim hadapan.