Bekas pemain Argentina, Mario Kempes, menjangkakan Lionel Messi mampu dari aspek fizikal untuk beraksi serta mengetuai cabaran Argentina di Kejohanan Piala Dunia 2026 nanti.

Walaupun keraguan masih kekal sama ada penyerang Inter Miami itu akan menyertai kejohanan yang akan dianjurkan di Amerika Syarikat-Mexico-Kanada itu dimana dia berharap Messi mampu membantu pasukan walaupun usianya telah melonjak 39 tahun ketika itu.

Malah, Kempes percaya kehadiran Messi mampu memberikan pengaruh yang signifikan terhadap penampilan keseluruhan pasukan La Albiceleste di Piala Dunia nanti.



"Saya berasakan Messi akan berada dalam keadaan baik dan segar kerana saingan MLS tidak begitu mencabar," katanya kepada Stats Perform di Itali.

"Saya fikir dia akan beraksi tetapi kita perlu menunggu untuk aksi kelayakan nanti bagi melihat bagaimana perasaannya kerana dia adalah orang yang akan memutuskan sendiri sama ada dia berada dalam keadaan baik untuk menyumbangkan segala yang dia tahu.

"Anda tidak tahu apa yang akan berlaku kerana perjalanan masih panjang." ujarnya Kempes lagi yang telah membuat 43 penampilan buat Argentina.




Sebelum ini, pemenang Ballon d'Or lapan kali itu mengalami kecederaan buku lali pada final Copa Amerika 2024 dan sejak itu dia masih kembali beraksi dalam saingan antarabangsa bagi memperkuatkan Argentina.