Bayern Munich seri 2-2 menentang Real Madrid dalam perlawanan pertama separuh akhir Liga Juara-Juara yang menarik, ketika Harry Kane mencipta rekod baharu dalam pertandingan itu.

Kane menjaringkan gol dari sepakan penalti untuk menjadikan kedudukan 2-1 buat Bayern pada awal separuh masa kedua, hanya empat minit selepas Leroy Sane berjaya menyamakan kedudukan.

Sepakan penalti yang disempurnakan itu menjadikan Kane pemain Inggeris pertama yang terlibat secara langsung dalam 11 gol dalam satu musim Liga Juara-Juara.

Kane adalah penjaring terbanyak bersama di lima liga besar Eropah dalam semua kejohanan musim ini (43 - setaraf dengan Kylian Mbappe), manakala kapten England itu kini mempunyai gabungan jaringan dan bantuan paling banyak daripada mana-mana pemain (54 – 43 gol dan 11 bantuan).


Vinicius Junior menjaringkan kedua-dua gol Madrid. Gol pembukaannya hadir pada minit ke-24, dengan penyerang Brazil itu dengan tenang menyumbat gol menerusi bola hantaran Toni Kroos.

Kroos, bermain menentang bekas kelabnya, melakukan 15 hantaran pada separuh masa pertama, sekurang-kurangnya sepuluh lebih banyak berbanding pemain lain di atas padang.

Gol kedua Vinicius terhasil menerusi sepakan penalti, susulan Kim Min-jae mengasari Rodrygo di kawasan Bayern.