Dominasi Manchester City dalam saingan domestik kini seakan terlalu sukar digugat apabila menjuarai Liga Perdana Inggeris buat kali keempat berturut-turut dengan pencapaian bersejarah ity dianggap sebagai perkara rutin yang tidak dapat dielakkan.

City melangkah ke perlawanan terakhir musim ini untuk kali keenam dalam tujuh musim hanya memerlukan kemenangan ke atas West Ham United untuk menjulang mahkota sekali lagi -- dan mereka berjaya melakukannya.

Dengan berbuat demikian, pasukan Pep Guardiola sekali lagi membuktikan mereka adalah pasukan yang terbaik di England.

Seperti biasa, City menerima tekanan dan tentangan sepanjang musim ini namun mereka sentiasa menghasilkan jawapan dan habuannya adalah gelaran demi gelaran terpahat dengan nama pasukan mereka.

Liverpool menjadi pasukan terakhir berjaya mengatasi mereka dalam musim 2019-20 yang terjejas oleh pandemik Covid-19, pasukan cemerlang Jurgen Klopp menang dengan berkelebihan 18 mata, membawa gelaran kembali ke Anfield buat kali pertama dalam 30 tahun.

Pada tahun-tahun yang lain, Liverpool dan, dalam dua musim lalu, Arsenal telah melakukan usaha di luar jangkaan namun tidak cukup mampu untuk memberikan tamparan kepada City yang tiada tandingan.

Liverpool di bawah kendalian Klopp telah cemerlang tetapi tidak cukup cemerlang. Perkara yang sama kini berlaku kepada Arsenal Mikel Arteta.

Mereka menafikan Liverpool dua kali pada hari terakhir musim ini, menang 4-1 di Brighton untuk memenangi kejuaraan dengan satu mata pada 2018-19 kemudian, di tengah-tengah drama yang menakjubkan dan adegan hampir histeria, bangkit daripada ketinggalan 2-0 dengan baki 14 minit. untuk menewaskan Aston Villa pada 2021-22 untuk menewaskan pasukan Klopp dengan satu mata.

Pasukan City dipenuhi dengan bakat bertaraf dunia dalam semua bahagian, daripada sentuhan klinikal Erling Haaland kepada magis daripada Kevin de Bruyne, kedua-duanya kini disertai oleh Phil Foden, dengan 27 gol dari bahagian tengah musim ini.