Serena Williams akan berasa 'amat sukar' untuk mencabar gelaran perseorangan Wimbledon kelapan apabila dia kembali ke SW19 minggu depan, menurut Karolina Pliskova.

Williams mengumumkan penyertaannya di Wimbledon selepas menerima wildcard minggu lalu, tidak membuat penampilan sejak mengalami penyingkiran pusingan pertama tahun lalu apabila tewas kepada Aliaksandra Sasnovich.

Pemain hebat Amerika itu akan bekerjasama dengan Ons Jabeur untuk bermain beregu di Eastbourne dalam beberapa hari akan datang ketika pemain berusia 40 tahun itu bersiap sedia untuk kembali ke Wimbledon.

Tetapi Pliskova, yang tewas pada perlawanan akhir Wimbledon tahun lalu kepada Ashleigh Barty, berkata Williams mungkin bergelut untuk menandingi eksploitasinya sebelum ini selepas kembali daripada kecederaan kaki jangka panjang.

"Saya tidak tahu sudah berapa lama dia tidak bermain. Adakah sudah setahun? Ia adalah masa yang lama, dan dia bukan anak bongsu lagi, jadi saya rasa badan itu juga mengambil sedikit masa untuk pulih semula. bentuk," kata Pliskova.

“Bermain perlawanan di kejohanan masih sangat berbeza dengan hanya berlatih dan apa yang saya faham, dia tidak bermain [perseorangan] di sini, dia hanya bermain beregu.

“Saya fikir ia akan menjadi sukar, sangat sukar untuknya, tidak kira apa jenis pemain dia kerana ini adalah perkara di mana anda masih memerlukan sedikit masa.

"Tetapi sudah tentu, dia seorang pemain yang menakjubkan, dia telah mencapai banyak kejayaan dan masih sebilangan pemain akan sangat takut untuk bermain dengannya. Ini adalah kelebihannya tetapi mari kita lihat tahapnya. Saya tidak boleh nyatakan."