Gareth Southgate akan kekal sebagai pengurus England melalui Euro 2024, menamatkan spekulasi mengenai masa depannya berikutan tersingkirnya Three Lions daripada Piala Dunia Qatar.

Southgate, yang mengendalikan England pada 2016, menyaksikan pasukannya tersingkir di Qatar 2022 selepas tewas 2-1 kepada Perancis dalam aksi suku akhir.

Setelah sebelum ini membawa England mara ke separuh akhir di Russia 2018 dan final Euro 2020, spekulasi berleluasa sama ada Southgate akan berundur daripada peranan itu.

Pengendali berusia 52 tahun itu berkata sejurus selepas perlawanan Perancis dia akan mengambil sedikit masa untuk mempertimbangkan masa depannya.

Tetapi Persatuan Bola Sepak (FA) kini mengesahkan Southgate akan kekal dalam jawatannya untuk Kejohanan Eropah di Jerman dalam tempoh 18 bulan.



“Kami gembira untuk mengesahkan bahawa Gareth Southgate meneruskan sebagai pengurus England dan akan mengetuai kempen Euro 2024 kami,” kata FA dalam satu kenyataan semalam.

"Gareth dan [penolong pengurus] Steve Holland sentiasa mendapat sokongan penuh kami, dan perancangan kami untuk Euro bermula sekarang."

Kontrak Southgate, yang ditandatanganinya tahun lalu, akan tamat pada Disember 2024.

Perlawanan seterusnya England adalah dalam kelayakan Euro 2024 pada Mac, berdepan Itali dalam ulangan final Kejohanan Eropah sebelum ini.

Walaupun Southgate menuju ke kempen kelayakan itu masih tanpa trofi utama, dia telah mengawasi lebih banyak kemenangan kejohanan berbanding pengurus England yang lain.