Wayne Rooney percaya Harry Kane layak dipandang sebagai penyerang terhebat dalam sejarah England selepas kapten itu menjadi penjaring terbanyak sepanjang zaman negaranya.

Kane menjaringkan gol antarabangsanya yang ke-54 ketika England memulakan kempen kelayakan Euro 2024 dengan kemenangan 2-1 ke atas Itali pada Khamis, penalti itu melepasi jumlah 53 gol yang dihasilkan Rooney.

Jumlah keseluruhan untuk Kane termasuk rekod 12 gol England di kejohanan utama (Piala Dunia/Kejohanan Eropah), manakala dia memintas Jimmy Greaves untuk menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa Tottenham bulan lalu.

Menerusi The Times pada hari Jumaat, pengurus DC United, Rooney menyokong Kane untuk meletakkan sasaran sukar untuk dicapai oleh penyerang England masa depan, membandingkan keinginan Kane menghasilkan gol seperti Robert Lewandowski.

“Apabila saya memecahkan rekod menjaringkan gol England dengan penalti menentang Switzerland pada September 2015, Harry Kane adalah pemain pertama yang berlari dan meraikannya bersama saya,” tulis Rooney.

“Bagaimanapun, walaupun ketika itu Kane hanya memiliki empat kaps, saya tahu dia boleh menjadi penjaring terhebat England jika dia terus bermain seperti sedia ada dan saya mahu memberinya semangat.

“Saya percaya apabila dia berhenti bermain dia akan meninggalkan rekod England di tempat yang sukar untuk pemain lain memecahkannya.

"Dia mahu menjadi seperti pemain Poland, Robert Lewandowski, mesin gol yang masih berada di kedudukan teratas pada pertengahan usia 30an. Saya fikir Harry akan menamatkan dengan jaringan gol England dengan 70 gol."