Pertahanan tengah Liverpool, Ben Davies, menyertai Rangers dengan nilai £4 juta (RM21.4j) termasuk bayaran tambah.

Davies dibawa masuk pada Januari 2021 berikutan krisis kecederaan yang melanda The Reds apabila kehilangan Virgil van Dijk, Joe Gomez, Joel Matip dan Fabinho yang sebelum itu turut dikerah ke bahagian tengah pertahanan.

Selepas gagal membuat sebarang penampilan Liga Perdana Inggeris (EPL) bersama pasukan kendalian Jurgen Klopp, Davies menghabiskan musim 2021-22 secara pinjaman di kelab Kejuaraan, Sheffield United, apabila tampil dalam 22 perlawanan liga.

Pemain berusia 26 tahun itu menamatkan tempoh 18 bulan di Anfield dengan menandatangani kontrak bersama finalis Liga Europa Rangers berkenaan dengan kontrak empat tahun.

"Rangers merupakan kelab yang hebat, kelab besar. Ben pastinya berada di pentas besar. Bola sepak Eropah juga," kata Klopp kepada laman sesawang Liverpool sebaik perpindahan itu selesai.




"Ini menawarkannya peluang yang sesuai untuk mempamerkan kualiti dan ketenangannya. Sebagai seorang lelaki, dia adalah lelaki yang baik seperti yang anda harapkan untuk bertemu.

"Sejujurnya, ia adalah satu pembelian yang bijak daripada Giovanni van Bronckhorst. Sempurna buat semua pihak. Ben adalah pertahanan yang cemerlang yang memasuki tahun kemuncaknya dan wataknya adalah pemain terbaik."

Davies dijangka menjadi pengganti kepada Calvin Bassey yang dilaporkan menjadi sasaran juara Eredivisie, Ajax, dan kelab EPL, Brighton & Hove Albion.