Marco Silva berang kepada pengadil, Chris Kavanagh, dan pengadil yang mengendalikan sistem VAR selepas kekalahan Fulham dalam aksi Piala FA di Manchester United, mendakwa pasukannya bersusah payah bertahan sebelum menerima layangan kad merah.

The Cottagers tunduk dengan sembilan pemain di Old Trafford apabila mereka melepaskan kelebihan 1-0 dan akhirnya tewas 3-1 selepas ketua jurulatih, Silva, penyerang, Aleksandar Mitrovic dan pemain tengah Willian semuanya dilayangkan kad merah berturut-turut.

Fulham berada di landasan untuk penampilan pertama mereka dalam empat terakhir pertandingan sejak 2002, tetapi harapan mereka padam apabila keadaan menjadi huru-hara apabila pengadil, Kavanagh menghadiahkan penalti kepada United 18 minit sebelum tamat.

Selepas berunding dengan VAR, dan Silva yang dilayangkan kad merah untuk bantahannya, Kavanagh mengarah Willian keluar padang kerana menahan bola dengan tangan ketika Jadon Sancho melakukan percubaan, manakala Mitrovic mengikuti langkah sama apabila membantah keputusan pengadil tersebut.

Silva meminta keputusan VAR yang lebih konsisten selepas berasakan pasukannya sepatutnya dihadiahkan dua penalti pada separuh masa pertama, mendakwa Kavanagh sudah menimbulkan kemarahannya dengan beberapa keputusan menentang pasukannya musim ini.


“Sehingga saat penalti dan kad merah, kami jelas pasukan yang lebih di atas padang,” kata Silva kepada BBC. “Pemain mengikuti perancangan, kami berani mengawal perlawanan menentang Manchester United dan saya percaya kami jelas menunjukkan kualiti kami.

"Sungguh memalukan pengadil tidak mengambil kira semakan VAR untuk separuh masa pertama. Sukar untuk menjadi Fulham di Old Trafford, VAR juga berasakan tekanan. Bagi kami, sukar untuk memahami mengapa mereka tidak melakukan perkara yang sama."

Silva menambah, bercakap kepada ITV, "Bagi saya, (penalti) adalah keputusan yang boleh diambil oleh VAR, tetapi apa yang sukar untuk kami fahami ialah mengapa dua situasi sama dalam kotak mereka pada separuh masa pertama -- dan salah satunya ialah penalti yang jelas ke atas Mitrovic -- tiada siapa yang menyemak atau mahu melihat semula.

“Chris berada dalam perlawanan yang kami lawan di West Ham di mana kami tewas dengan dua situasi bola terkena tangan yang jelas, kami menerima permohonan maaf atas kesilapan.

"Perlawanan terakhir di Leeds dalam Piala FA, dia sekali lagi. Dan untuk perlawanan yang berada di suku akhir, dia sekali lagi, sukar untuk difahami.

"Sudah tentu, kami menghormati bahawa dia adalah pengadil terbaik di negara ini, saya menerimanya. Tetapi malangnya bagi kami, dengan kami, dia benar-benar tidak berpuas hati musim ini."