Kapten England, Leah Williamson, akan terlepas kempen Piala Dunia Wanita pada Julai depan selepas disahkan mengalami kecederaan anterior cruciate ligament (ACL).

Williamson mengalami kecederaan itu ketika Arsenal tewas 0-1 kepada Manchester United dalam aksi Liga Super Wanita pada Khamis lalu, di mana kakinya terpelecok di padang Leigh Sports Village.

Dengan saingan Piala Dunia akan bermula pada 20 Julai depan, ketua jurulatih Lionesses, Sarina Wiegman, akan terpaksa memilih bahagian pertahanan tengahnya tanpa nama Williamson, yang membantu negara itu memenangi Euro Wanita di laman sendiri tahun lalu.

Arsenal, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, mengesahkan perkara itu dengan berkata: "Kami mengesahkan bahawa Leah Williamson mengalami koyak ACL sewaktu perlawanan Liga Super Wanita Barclays menentang Manchester United pada Rabu lalu.

"Leah dikeluarkan dalam babak pertama perlawanan di Leigh Sports Village itu dan menjalani pemeriksaan lanjut sehari kemudian untuk menentukan tahap kecederaan yang dialaminya.

"Leah kini akan memulakan tempoh pemulihannya dan dijangka tidak akan terlibat bagi baki saingan musim ini. Dia akan menjalani pembedahan dalam waktu terdekat.

"Semua di Arsenal akan terus memberikan sokongan terbaik buat Leah sepanjang proses yang akan dilaluinya dan kami berharap privasinya dapat dihormati ketika ini."