Gareth Southgate harus kekal sebagai pengurus England sekiranya dia berasakan pemain berada di belakangnya, menurut bekas jurulatih The Three Lions, Fabio Capello.

Southgate mengakui dalam persimpangan mengenangkan masa depannya selepas England tersingkir dalam suku akhir Piala Dunia di Qatar kepada Perancis, Ahad lalu.

Bekas pengurus Middlesbrough itu, yang membawa England ke separuh akhir Piala Dunia 2018 dan final Euro 2020, telah mengendalikan skuad kebangsaan sejak 2016 dan memiliki kontrak hingga Disember 2024.

Capello, yang menguruskan England di antara 2007 dan 2012, memuji sentuhan Southgate dan percaya dia harus mengekalkan jawatannya selagi anak buahnya berpuas hati untuk menuruti arahannya.




"Dia melaksanakan satu tugas yang bagus dan membentuk sebuah pasukan muda yang sangat bagus," kata pengurus berbangsa Itali itu kepada Sky Sports.

"Dia perlu membuat keputusan untuk kekal atau pergi. Inilah masalahnya. Jika anda pasti pemain menyokong anda maka anda perlu kekal. Jika anda fikir pemain tidak lagi bersama-sama dengan anda jadi anda perlu angkat kaki

"Ini adalah pendapat saya. Apa pun Southgate perlu membuat keputusan dengan bebas.

"Dia juga perlu berunding dengan FA Inggeris. Adakah mereka mempercayainya atau tidak, kalau ya maka kekal dan kalau tidak, selamat jalan."