Thailand mencipta kekecewaan besar apabila menewaskan Iraq 2-0 dalam perlawanan pembukaan kumpulan C dalam Piala Asia B-23.

Iraq, Juara 2013, dianggap lebih kuat daripada Thailand sebelum pertembungan pada Selasa. Bagaimanapun, pasukan Asia Barat terciduk menentang Thailand yang nampaknya sangat teratur.

Malah mereka terpaksa bermain dengan 10 pemain selepas penyerang Mohammed Watifi menerima kad merah pada minit ke-72.

Dalam perlawanan ini, Thailand bermain bola sepak menyerang dari awal. Usaha mereka membuahkan hasil dengan gol pembukaan pada minit ke-26.

Dari sayap kiri, Erawan Garnier menghantar bola panjang tepat kepada Waris Choolthong di sayap bertentangan untuk berlari ke bawah dan merembat melalui kaki penjaga gol Hussein Rasetim.

Dalam drama ini, kesalahan adalah pada Hadi Al-Hasan kerana dia sibuk melihat bola dan melupakan Choolthong.

Selepas dibolosi, Iraq masih berisiko kehilangan pemain, selepas Salim Ahmed memijak buku lali pemain Thailand pada minit ke-30.

Pengadil tidak memeriksa VAR dan hanya memberikan kad kuning kepada Admad. Sehari lalu, seorang pemain Indonesia dilayangkan kad merah kerana kesalahan yang sama dalam perlawanan dengan tuan rumah Qatar.

Dengan kelebihan jaringan, Thailand beralih kepada bola sepak serangan balas. Berkat itu, Iraq memperoleh lebih banyak penguasaan, tetapi apabila mereka mencapai sepertiga akhir padang, ia segera dikelilingi dan dilindungi oleh pemain Thailand.

Pada minit ke-60 barulah Iraq mencipta peluang menjaringkan gol apabila sepakan percuma Ali Jasim mengenai tembok dan bertukar arah. Bagaimanapun, penjaga gol Soponwit Rakyart dapat melakukan penyelamatan pantas.

Ketika penyerang bergelut untuk mencari gol penyamaan, Iraq melakukan kesilapan di bahagian pertahanan.

Pada minit ke-65, selepas berlari ke belakang untuk menyokong pertahanan dalam sepakan sudut, penyerang Amin Al-Hamawi mempunyai ketinggian yang lebih baik tetapi tidak melompat, membolehkan Teerasak Poeiphimai menggandakan jurang untuk Thailand dengan tandukan.

Tujuh minit kemudian, keadaan menjadi lebih sukar untuk Iraq kerana mereka terpaksa bermain dengan 10 orang.

Waitifi mengekori bola dan mengasari pemain pertahanan Thailand. VAR masuk dan pengadil memberikan penyerang Iraq itu kad kuning kedua, menyebabkan dia dikeluarkan.

Kedudukan 2-0 kekal sehingga wisel penamat, membantu Thailand memperoleh tiga mata dan naik ke tangga kedua kumpulan C, di belakang juara bertahan Arab Saudi yang menewaskan Tajikistan 4-2 pada perlawanan lewat. Dalam dua perlawanan seterusnya, Thailand akan bertemu Arab Saudi pada 19 April dan Tajikistan pada 22 April.