Kejayaan Harimau Malaya melakar kemenangan bergaya 3-1 ke atas Turkmenistan dalam Kelayakan Piala Asia 2023 di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Jun lalu disifatkan satu kenangan terindah.

Malah 'perlawanan ulangan' kedua-dua pasukan di Stadium Sultan Ibrahim, Iskandar Puteri, Johor malam esok mahu dimanfaatkan pasukan negara dengan mengelak dibolosi sebarang gol.

Itu iltizam kapten skuad kebangsaan, Dion Cools, yang mahu benteng pertahanan pasukan negara memulakan aksi persediaan menentang Turkmenistan tanpa bolos sebelum menyelak tirai pusingan akhir Piala Asia 2023.

"Pemain Harimau Malaya memberi jaminan untuk mengawal sehabis baik benteng pertahanan daripada dibolosi pasukan Turkmenistan, kami akan lebih berwaspada dan tidak melakukan kesilapan mudah.

"Saya juga akan menggunakan pengalaman untuk membantu rakan sepasukan mencipta kejayaan.

"Malah, saya percaya kombinasi pemain baru dan senior dalam Harimau Malaya akan memperkukuhkan lagi pasukan ini dan menambah baik kualiti supaya menjadi lebih baik.

“Saya juga yakin kualiti dimiliki setiap pemain dapat memastikan pasukan ini mencapai matlamat dimahukan Kim Pan-gon," katanya, yang menyarung jersi kelab Buriram United FC dalam Liga Thailand.

Sebagai rekod, perlawanan di Stadium Sultan Ibrahim itu merupakan penampilan pertama Harimau Malaya selepas kali terakhir beraksi di Johor ketika tewas 1-2 kepada Lubnan dalam pusingan Kelayakan Piala Asia 2019 di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 2017.

Kredit: Sinar Harian